zondag 15 september 2013

Hardlopers zijn doodlopers (?)

Afgelopen donderdag even op pad geweest voor een mooie ronde. Even de oordopjes proberen, even rustig aan een kilometer of 5 in een rustiger tempo dan de eerste keren, half uurtje en weer thuis, niets forceren. Een mens kan soms plannen maken en soms komt daar absoluut helemaal niets van terecht, zoals ook donderdag.

Het vaste rondje werd na terugkomst toen ik linksaf in 300 meter naar huis kon lopen toch rechtdoor, het halfuurtje werd iets langer, de 5 kilometer werd ook ongemerkt veel langer. Was het het weer? Het afreageren van een werkweek met wat irritaties? De statistieken die iedere 5 minuten door de app werden doorgegeven? De stimulerende muziek van Papa Roach? Ik ben er nog niet uit. Het zal de volgende keer wel blijken of het een uitzondering is geweest, maar een mens kan ook zichzelf verbazen toch?

Na 45 minuten ruim en meer dan 10! kilometer was ik pas weer terug. 10 kilometer! Fraai dus dat ik een schema wilde gaan volgen om dat in januari binnen 65 minuten te halen en dat nu al heb bereikt :) In detail: 45:29 minuten, 10.22 kilometer, 4:27 minuten/kilometer en 545 calorieën.

Kleine kanttekening: De registratie van de precieze plaats op de weg is ook met deze app niet helemaal nauwkeurig en hoe langer ik doorreken hoe meer ik twijfel aan de juistheid van de cijfers. 4:27 minuten over 1 kilometer is gemiddeld 14 km/u, wat ik op een loopband zeker niet red, eerder 10 of 11 km/u en dan maximaal 20 minuten lang, voor zover de snelheid op die loopband natuurlijk klopt.

Uiteindelijk toch met een goed gevoel achtergebleven, misschien was het maar 8 in plaats van 10 kilometer, de hoeveelheid moeite die het kostte is me heel erg meegevallen, de spierpijn bleef redelijk beperkt maar wel goed voelbaar. De tijdsduur moet wel juist zijn geweest en dat geeft zeker veel vertrouwen voor een 'echte' 10 kilometer binnen 65 minuten in het volgende kalenderjaar. Misschien vanmiddag nog even een rondje fietsen voor wat algemene conditie en herstel van de hardloopspieren. Volgens het trainingsschema zou ik dinsdag 3,2 kilometer moeten lopen, donderdag 4,8 en zaterdag weer 3,2. Eens kijken wat daarvan terecht komt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten