zondag 8 september 2013

First steps

Afgelopen dinsdag ook maar gelijk een eerste oriƫnterend rondje gelopen. Volgens Google Maps ongeveer 5 kilometer. Omdat ik zoals al gezegd wel gegevens wil vastleggen om de voortgang te kunnen zien heb ik twee apps bekeken om via GPS snelheid, afstand en hoogteverschillen vast te leggen. De eerste daarvan is My Tracks. Eerder had ik die app al getest met een rondje fietsen en dat zag er allemaal prima uit. De route klopte precies, snelheid en afstand klopten voor zover ik kan nagaan. Na de eerste testronde dinsdag was er toch wel veel aan te merken op My Track, volgens mij vanwege een slecht GPS signaal. Een topsnelheid van ruim 24 km/u en een afstand van meer dan 6 kilometer, waarbij ik volgens de kaart geslalomd moet hebben als iemand met ongeveer 20 glazen drank op. Technisch dus best het een en ander aan te merken op de ronde, fysiek ook. Toch te hard gelopen, al snel last van mijn milt, spierpijntjes van spieren die niet gewend zijn op een ongelijke ondergrond hard te lopen, laat staan een half uur lang. Op de schoenen heb ik gelukkig helemaal niets aan te merken, eindigt dit toch nog een beetje positief.

Gisteren nieuwe ronde, nieuwe kansen, nieuwe app en misschien met nog wel meer motivatie dan de eerste keer. Het looprondje niet echt aangepast, maar wel iets korter gemaakt, iets minder hard van stapel gelopen (weer zo'n goeie woordgrap ;) ) en als resultaat minder klachten. In plaats van My Tracks op advies RunKeeper geprobeerd en ook daar was het resultaat beter dan dinsdag.

De statistieken:

Afstand: 4,15 km
Duur: 30:11 min
Gemiddelde min/km: 7:17
Gemiddelde snelheid:  8,25 km/u
Hoogteverschil: 9 meter

RunKeeper is veel nauwkeuriger wat GPS betreft, maar dat kan ook aan mijn HTC liggen en niet direct aan de app zelf. RunKeeper laat je zelf doelen instellen, werkt met persoonlijke records, je kan je vrienden toevoegen en er zitten kant en klare schema's in om te trainen tot je bijvoorbeeld een 10 kilometer binnen 65 minuten kunt afleggen. Op instelbare momenten geeft een stem door wat je tempo is, hoe ver je al hebt gelopen, etc. Samengevat veel uitgebreider en voor nu dus ook de app van dienst.

Ik denk dat een schema waarbij ik in januari 10 km binnen 65 minuten zou kunnen lopen een mooi doel is, de eerste opdracht daarvoor is pas over ruim een week 3,2 km te lopen, deze week dus nog ruimte om te experimenteren en aan alles te wennen. Voor muziek en instructies van de app tijdens het lopen toch maar een paar goedkope sportoordopjes gekocht, Philips SH8100/10.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten